Jdi na obsah Jdi na menu
 


Supermarine Spifire

25. 5. 2008

Supermarine Spitfire, Seafire

Obrazek

 

 

 

 

 

 

 

Technické údaje – Supermarine Spitfire Mk.IIA

Rozpětí: 11,23 m

Délka: 9,12 m

Max. rychlost: 596 km/h ve výšce 5639 m

Max. vzletová hmotnost: 2846 kg

Dolet: asi 636 km

Provozní dostup: 9997 m

Výzbroj: osm pevných dopředu zaměřených kulometů ráže 7,7 mm

Motor: jeden řadový pístový motor Rolls-Royce Marlin XII

Posádka: jeden

Tohle letadlo je bezpochyby jedno z nejlepších letadel všech dob a dalo by se říci, že i jedna z nejlepších stíhaček. První prototyp vzlétl už v roce 1936 a znám byl nejprve jako Type 3000 a až později pod názvem Spitfire. V této době byl bezpochyby nejmodernější stíhačkou na světě. První Spitfiry Mk.I byly dodány jednotkám RAF v roce 1938. Ve chvíli, kdy vypukla druhá světová válka, bylo spitfiry vybaveno celkem devět perutí RAF. I když se tyto spitfiry zúčastnily prvních bojů, hlavní opora RAF v roce 1940 v bitvě o Francii byla v početnějších hurricanech. Spitfiry byly následně užity i v při ústupu z Dunkerque. Díky tomu, že se anglické síly stáhly z Francie, zůstala většina spitfirů na anglické půdě a to bylo dobře, protože se blížila známá bitva o Británii. Tato nejslavnější letecká bitva v historii změnila průběh celé druhé světové války a to hlavně díky statečným anglickým letcům, ale samozřejmě i letcům jiné národnosti (Češi, Poláci, Američané a mnoho dalších), kteří létali na spitfirech a hurricanech. Spitfire Mk.I s jeho osmy kulomety se ukázal jako velmi tvrdý oříšek pro německé Luftwaffe. Mk.I byl počátek seriové výroby spitfirů, která dala vzniknout mnoha dalším verzím, jako byl například námořní Seafire, který mohl vzlétat z letadlových lodí, klasický Mk.V či M.KVIII, který byl piloty považován za nejlepší verzi tohoto letounu. Velmi důležitý byl i typ spitfiru, který byl sestrojen čistě jen pro fotografický průzkum. Díky tomuto letounu byly pořízeny důležité informace o cílech bombardování, analýzy útoků a také napomohl vytvořit velmi důležitý obraz okupované Evropy a její obranyschopnosti. Verzí bylo vyrobeno takové množství, že není možné je v jednom článku popsat. Spitfiry se účastnily bojů na všech světových frontách a kdekoliv se objevily, tam působily Luftwaffe obrovské problémy. Kromě Britů využívaly spitfiry například i Američané, nebo Australané na Dálném východě. Celkem bylo spitfirů vyrobeno obrovské množství asi 20 351 (z toho 2334 Seafirů,1500 kusů typu Mk.I)  

ObrazekObrazek

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář