Blackburn Skua
Blackburn Skua
Technické údaje:
Rozpětí: 14,07 m
Délka: 10,85 m
Max. rychlost: 362 km/h ve výšce 1981 m
Max. vzletová hmotnost: 3732 kg
Dolet: 1223 km
Provozní dostup: 5822 m
Výzbroj: čtyři pevné dopředné 7,7mm kulomety, jeden kulomet stejné ráže v zadním kokpitu, jedna 227 kg bomba pod trupem a max. osm 13,6kg bomb pod křídly.
Motor: Jeden hvězdicový pístový motor Bristol Perseus XII, 890 k
Posádka: dva
První prototyp se dostal na oblohu už 9. února 1937. Jednalo se o úplně první britský námořní letoun, který měl celkovou konstrukci a zatahovací podvozek. Kvůli stabilitě měl Skua křídla zahnutá nahoru, což jim dodávalo příčnou stabilitu. Vždy, když bylo potřeba mohli se křídla tohoto letounu složit dopředu, takže ležela podél trupu. Díky svým vestavěným plovákovým komorám představoval Skua zcela nový koncept. Ačkoliv měl sloužit jako stíhačka, byl značně podmotorován, ale zato jeho velké klapky mu zaručovaly dobrou stabilitu při střemhlavém letu, proto byl tento typ skvělý střemhlavý bombardér. Skutečné služby v armádě se Skua dočkal v roce 1938 u 800. a 803. perutě operujících na palubě lodi H.M.S. Ark Royal. Největší úspěch zažily tyto letouny, když se jim podařilo zničit lehký křižník Koenigsberg kotvící v Bergenu. Také ale pomohli při ústupu britských vojsk u Dunkerq a prvních operací ve Středomoří, kde sloužily jako navigátoři spitfirů. Po stáhnutí z prvních linií sloužily hlavně jako tažná letadla cvičných cílů. Celkem jich bylo vyrobeno kolem 190 kusů.
Komentáře
Přehled komentářů
skua nebola stíhačka , ale strmhlavý bombardér . Síhačkou bol podobný typ blackburnu - blackburn roc.
blackburn skua
(jozef čamaj, 8. 6. 2016 22:25)