Avro Lancaster
Avro Lancaster
Technické údaje – Avro Lancaster Mk.I:
Rozpětí: 31,09 m
Délka: 21,18 m
Max. rychlost: 462 km/h ve výšce 3505 m
Max. vzletová hmotnost: 31 752 kg
Dolet: 4072 km
Provozní dostup: 7468 m
Výzbroj: osmkrát 7,7mm kulomet (dva v přední věži, dva v hřbetní věži a čtyři ve věži ocasní), max. 6350 kg bomb (některá z letadel byla schopna nést zátěž i mnohem větší)
Motor: čtyři řadové, pístové motory Rolls-Royce Merlin XX, každý 1280 k a později 1640 k
Posádka: Sedm členů
Letoun Avro Lancaster byl společně se Spitfirem, P-51 Mustangem a Focke-Wulfem 190 jedno z nejlepších letadel druhé světové války. Lancester je bezpochyby nejznámější bombardér, který RAF používalo ve druhé světové válce (další byli halifaxy a stirlingy). Lancaster se velmi často používal při nočních náletech, při kterých byl velmi úspěšný. Tento bombardér byl jedním z hlavních nástrojů, které přispěli k poražení Německa roku 1945. První letoun vzlétl 9. ledna 1941. Hned v první akci zaznamenal lancaster obrovský úspěch a díky tomu byla okamžitě zahájena masová výroba tohoto stroje. Jako první peruť byla lancastery vybavena 44. Peruť. Tato jednotka se zapojila do bojů ihned v roce 1942 a od té chvíle se lancastery staly hlavním nástrojem RAF při nočním bombardování. Tyto bombardéry dostávaly mise napříč celou okupovanou Evropou. Lancastery byly v centru spojeneckých útoků a o tom vypovídá i to, že členové posádek, či jiní lidé, kteří byli s lancastery nějak spojeni obdrželi 10 Křížů královny Viktorie. Mezi nejvýznamnější mise, kterých se lancastery účastnily patřilo bombardování civilních oblastí v Německu, útok na mnoho strategických cílů, jako byli třeba ropné cíle, nebo, společně s menšími bombardéry a stíhacími letouny, taktické bombardování okupované Francie před invazí do Normandie roku 1944. Lancastery se účastnily také útoků na odpalovací rampy raket V. Těchto bombardérů bylo vyrobeno hned několik typů (Mk.I až Mk.VII), u kterých byly změněny motory kvůli lepšímu výkonu, prováděly se také obměny výzbroje, ale to co zůstalo vždy stejné, byl vzhled a design. Konečný počet vyrobených lancasterů byl asi 7377 letadel. Tento letoun byl používán nejméně u 59 perutí RAF, zúčastnil se celkem 159 192 bojových akcí a shodil asi 608 612 t bomb. Na konci války byly lancastery využívány pro shazování potravin pro civilní obyvatelstvo v Evropě. Z lancasteru bylo vyvinuto mnoho dalších typů letadel jako byl třeba Avro Lincoln či dopravní letadlo Lancastrian. I po válce byl tento typ používán u RAF na hlídkování pro pobřežní letectvo a u Francouzského letectva k námořnímu patrolování podél koloniálních území v Tichém oceánu.