Handley Page Hampden
Handley Page Hampden
Technické údaje – Handley Page Hampden B.Mk.I
Rozpětí: 21,08 m
Délka: 16,33 m
Max. rychlost: 427 km/h ve výšce 4724 m
Max. vzletová hmotnost: 8508 kg
Dolet: 3034 km
Provozní dostup: 9619 m
Výzbroj: tři (v pozdějších verzích šest) 7,7mm kulometů, max. 1814 kg bomb
Motor: dva hvězdicové pístové motory Bristol Pegasus XVIII
Posádka: čtyři
Hampden patřil mezi tři nejvýznamnější střední bombardéry, které RAF užívalo na počátku války v roce 1939 (další byly wellingtony a whitleye). Tento typ se ovšem od zbylých dvou poměrně hodně lišil. Oproti nim měl velmi štíhlý trup, lehkou obrannou výzbroj, ale hlavně při stejné bombardovací kapacitě mohl létat mnohem rychleji. Dalo by se říci, že tvořil vlastní třídu bombardérů, která se nacházela někde mezi zmíněnými dvěma a lehčím denním bombardérem Bristol Blenheim. První prototyp vzlétl již v roce 1936, ale před tím, než byl uveden do výroby, proběhlo na letounu mnoho dalších úprav. Hlavní výrobní model byl typ Mk.I, který se stal součástí RAF v roce 1938. Na počátku roku 1939 jim byly již vybaveny jednotky RAF ve stavu použitelnosti, avšak první operace přinesla obrovské ztráty, a tak byly hampdeny společně s wellingtony a whitley přeřazeny k nočnímu bombardování. Hampdeny se po té účastnily několika důležitých náletů, jako byl například první skutečný nálet 1000 bombardérů na německé území a v srpnu 1940 prvního náletu na Berlín. Během roku 1942 začali být hampdeny nahrazovány a postupně se některé z nich staly torpédonosnými bombardéry. K tomuto účelu byl upraven trup na přenos jednoho torpéda. Mnoho letadel bylo dále přesunuto do Ruska, kde byly později předány Sovětům. Hampdeny se dále také používaly ke kladení námořních min a k meteorologickému průzkumu.